De app maakt mogelijk dat:
- mensen elkaar snel weten te vinden;
- het duidelijk is wie waarvoor verantwoordelijk is;
- er snel gehandeld kan worden bij crises;
- informatie wordt gedeeld met de juiste personen;
- samenwerking tussen de betrokkenen wordt bevorderd.
De Expertvinder (3D-App) ondersteunt het contact en de communicatie tussen betrokkenen in het sociaal domein. In eerste instantie tussen personen die deel uitmaken van het gemeentelijk domein, eventueel uit te breiden met externe betrokkenen, zoals behandelaren, zorgverleners en wellicht zelfs cliënten. Het is daarvoor nodig dat de informatie volledig en actueel gehouden wordt en dat er selecties mogelijk zijn, bijvoorbeeld op regio, gemeente, soort product of dienst. Deze informatie moet op willekeurige plekken te raadplegen zijn. Daarvoor leent een app zich goed.
De ontwikkeling van de Expertvinder (3D app) heeft plaatsgevonden op de reflectieve communicatie scrum (Betteke van Ruler). Er is gewerkt in sprints, waarbij stap voor stap een deelresultaten zijn gerealiseerd. Deze deelresultaten zijn geëvalueerd door de toekomstige gebruikers van de app.
Doorlopen proces:
1. Intake/start
- beschrijving opdracht
- analyse van de situatie
- inventarisatie van de ambities van de deelnemers
- kick off bijeenkomst
2. Voorbereiding uitvoering waarin wordt vastgesteld
- concept en strategie
- budget en opties
- team (met wie wordt samengewerkt: allianties)
- planning 1e sprint
3. Realisatie
- cyclisch proces van 3-wekelijkse 'sprints'
- sturing/evaluatie via frequente maar kortdurende teamoverleggen met daarin de volgende agenda: monitoring (voortgang), reflectie (hoe gaat het) en keuze vervolgstap
- oplevering eindresultaat (als alle sprints zijn doorlopen)
Uitgangspunten en functionaliteiten
Het gebruik van de 3D-App is geïllustreerd door de volgende informatiebehoeften / zoekvragen die professionals kunnen hebben:
-
Ik ben op zoek naar alle communicatiemedewerkers uit Den Bosch en Boxtel.
-
Ik ben op zoek naar alle communicatiemedewerkers uit Den Bosch en Boxtel die ervaring hebben met de WMO-decentralisatie.
-
Ik zoek een collega die kennis heeft van de afhandeling van aanvragen voor een scootmobiel.
-
Idem, en dan het liefst een collega uit mijn eigen gemeente of anders zo dicht mogelijk.
-
Ik wil weten wanneer Truus de Groot werkt cq wanneer ik haar kan bellen.
Het resultaat van een zoekvraag is een overzicht van matchende personen, met per persoon de volgende informatie:
-
Persoonsgegevens: naam, foto, functie, organisatie, standplaats
-
Contactgegevens: mobiel, Skype, social media aliassen (Facebook, Twitter, Instagram, etc)
-
Beschikbaarheidsinformatie (zoals werkdagen)
-
Direct bellen/contact knop(pen)
Het startscherm moet:
-
Al een aantal personen tonen, nog niet gebaseerd op een zoekvraag (want die is bij aanvang nog niet beschikbaar), maar gebaseerd op het profiel van de gebruiker, het zoekgedrag van andere gebruikers of (recentelijk gewijzigde) informatie uit JeugdConnect. Deze eerste selectie lijkt op het tonen van zogenaamde ‘toptaken’, wat een aantal gemeenten recentelijk op de website hebben geïmplementeerd.
-
Onderscheid maken tussen ‘algemeen zoeken’ en ‘specifiek zoeken’. Daarbij is voor algemeen zoeken een tekstvak voor keywords voldoende en wordt bij specifiek zoeken de mogelijkheid geboden om nadere selecties te maken.
-
Voor specifiek zoeken zijn de volgende selecties gewenst:
-
Functie
-
Organisatie
-
Plaats
Een belangrijk gegeven in de zoekvragen van de vorige pagina is de beschrijving van iemands expertise (of ervaring, kennis of takenpakket).
Onderzoeksvragen bij het omgaan met expertise zijn:
-
Kunnen de verschillende noties van ‘expertise’ als één categorie gezien worden, of moeten we voor de genoemde zaken allemaal aparte categorieën maken?
-
Hoe kan het invoeren van je expertise zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden? Ofwel, zo min mogelijk tijd kosten, simpel zijn qua handelingen en ook eenvoudig aan te passen (delen verwijderen bijvoorbeeld)?
-
Hoe kan informatie uit beschikbare profielen zoals LinkedIn, VNG Fora en Pleio gebruikt worden?
-
Welke technologie heeft de app nodig als hij naast matchen op expertise ook moet matchten/selecteren op andere (gestructureerde) velden?
Voor het ontwikkelen van een app worden verder de volgende uitgangspunten gehanteerd:
-
In eerste instantie wordt de app ontwikkeld voor het zoeken naar personen; in een volgend stadium zou de app uitgebreid kunnen worden met het zoeken naar organisaties.
-
De (persoonlijke) profielgegevens die nodig zijn om de app te laten werken, worden (zoveel mogelijk) door de professionals zelf beheerd.
-
De app toont professionals in volgorde van ‘toptaken’: de best matchende worden eerst getoond.
-
De app moet rekening houden met mogelijke spelfouten (elektronisch toezicht vs electronisch toezicht) en synoniemen (elektronische detentie vs elektronisch toezicht).
-
Waar mogelijk moet de app suggesties doen voor het aanvullen van zoekvragen die ingetypt worden.
-
De app moet de mogelijkheid bieden om andere collega’s er ook mee te laten werken (‘voeg een collega toe’).
-
De app moet de mogelijkheid bieden om een collega te attenderen op een (mogelijk) incorrect of incompleet profiel.
-
Zoeken op naam van een professional moet mogelijk zijn: naam intypen, bijvoorbeeld ‘Truus de Groot’.
Gewenste informatie
Voor het aanscherpen van de functionaliteit en werking van de app is het handig om de volgende informatie te ontvangen:
-
Voorbeelden van expertise/takenpakket/verantwoordelijkheden/soort voorzieningen die de kennis en ervaring van professionals aangeven.
-
Voorbeelden van gewenst gebruik van de app: wanneer wil je als professional de app gebruiken? Welke specifieke informatiebehoefte heb je dan?