Gratis e-learning beschikbaar over contact met transgender personen

7 februari, 2019

In Nederland wonen ongeveer 660.000 personen die moeite hebben met het geslacht dat ze bij hun geboorte hebben gekregen. Grote kans dat publieke dienstverleners een van hen aan de balie krijgen, of aan de telefoon. Maar hoe reageer je dan? Hoe voorkom je dat je transgender personen onbedoeld kwetst? De online training ‘Contact met transgender personen in de publieke dienstverlening’ geeft antwoorden op deze en andere vragen. 

Voor de gemeente Utrecht was een actie uit de regenboogagenda 2015-2018 de aanleiding om op zoek te gaan naar scholing voor haar ambtenaren. Deze scholing is belangrijker en relevanter voor gemeenten dan vaak gedacht. Ongeveer 1 op de 25 burgers heeft vragen over zijn genderidentiteit en sinds de transgenderwet in 2014 komen ambtenaren van burgerzaken steeds vaker in contact met transgenderpersonen.

Bovendien is de gemeente verantwoordelijk voor het sociaal domein en is het van belang dat haar ambtenaren kennis opdoen over deze doelgroep. Helaas zijn namelijk relatief veel transgendermensen werkloos en ontvangen een bijstandsuitkering. Discriminatie (op de arbeidsmarkt) speelt hierbij een rol.

Hoe ga je als professional hiermee om? Hoe voorkom je handelingsverlegenheid van ambtenaren en het onbedoeld kwetsen van transgender personen? De nieuwe gratis e-learning biedt handvatten en tips. Deze e-learning is ontwikkeld in samenwerking met verscheidene partijen en gemeenten. Inmiddels is er ook een tweede e-learning in ontwikkeling over transgender kinderen.

Lees meer over de gratis e-learning op de pilotpagina.