Ik-Zelf App: informatie over zorg, werk en welzijn overzichtelijk op een rij

20 oktober, 2017

Informatie over zorg, werk en welzijn is meestal aanbodgericht. Inwoners begrijpen die informatie niet en hebben geen weet van voorzieningen en regelingen. Ze maken er daarom geen gebruik van en komen daardoor onnodig in de problemen. Wil jouw gemeente de informatie verbeteren, zodat inwoners wél tijdig gebruik gaan maken van voorzieningen en regelingen? Doe dan mee aan deze pilot. Het resultaat is de Ik-Zelf App met alle informatie over lokale zorg, werk en welzijn overzichtelijk en begrijpelijk op een rij.

Inhoud pilot
In co-creatie gaan hulpzoekenden en professionals aan de slag om de informatie over zorg, werk en welzijn aan te sluiten op de informatiebehoefte van inwoners met een hulpvraag. Zoals ouderen, (alleenstaande) ouders en ook mantelzorgers. Centraal staan de situaties en problemen waar zij tegenaan lopen. Het gehele ketenaanbod en ook de eigen mogelijkheden van hulpzoekenden worden in begrijpelijke taal op een rij gezet. Zo krijgen zij overzicht en de kans om proactief en vroegtijdig zelf actie te ondernemen. Door hun zelfredzaamheid te vergroten, kunnen problemen vaak worden voorkomen.

Daniëlle Alderliesten woont in Zwijndrecht en heeft meegedaan aan de ontwikkeling van de app voor zowel Drechtsteden als Zwijndrecht.​ Ze was toen alleenstaande ouder. “Als ik toen had geweten waar ik recht op had, dan had ik het niet zo moeilijk gehad.” Ze vertelt erover in onderstaand filmpje op Youtube, samen met andere vrouwen uit de regio Drechtsteden. 

Drechtsteden: co-creatie in het voortraject van de Ik-Zelf App

Er staan nog meer filmpjes over de Ik-Zelf App op Youtube.

Meer informatie en aanmelden
De Ik-Zelf App past bij gemeenten die het aanbod van zorg, werk en welzijn beter willen ontsluiten voor hun inwoners, op een overzichtelijke en begrijpelijke manier die past bij deze tijd. Meer informatie staat op De Pilotstarter. Aanmelden kan ook op de site.