Waarom deze challenge?
Alhoewel de ICT-kosten van gemeenten als percentage van de begroting meevallen (2,5%), is mede gelet op de bezuinigingstaak bij de decentralisaties, het macro-bedrag op jaarbasis hoog te noemen (= € 1,2 mld.). Het i-potentieel dat hieruit voortvloeit is enorm, maar wordt op dit moment beperkt benut.
Een belangrijke oorzaak hiervan is de complex en verouderde manier van gegevens uitwisselen. De zogenaamde ‘estafette systematiek’ dat destijds, gelet op de korte implementatietijd voor 1 januari 2015 en met het oog op het minimaliseren van de implementatie-impact voor partijen doorgevoerd is in het sociaal domein. Hierbij is in hoge mate gebruik gemaakt van de gegevensdefinities en wijze van gegevens uitwisselen om de processen rondom de Wmo en Jw te ondersteunen.
Voor wat betreft de transitiefase kunnen we stellen dat het doel bereikt is. Zowel de Wmo als de Jw keten hebben zonder majeure problemen kunnen functioneren. Echter staat deze systematiek van gegevens uitwisselen een verdere transformatie in de weg.
Er is een modernere, eenvoudigere en minder complexe manier van gegevens uitwisselen nodig. Verder dienen applicaties veel meer aan te sluiten bij de belevingswereld van de gebruikers (cliënten en professionals). De bestaande applicaties zijn namelijk op infrastructurele gegevenslogistiek en het administratief proces gericht en niet op ondersteuning en zelfredzaamheid van cliënten en professionals.
Aanpak
De maximale oplossing voorziet in het realiseren van een gemeenschappelijke en toegankelijke App-platform voor alle partijen in het sociaal domein. Apps kunnen eenvoudig gedownload worden en zijn plug & play omdat ze op voorhand technisch getoetst worden op veiligheid en betrouwbaarheid. Gebruikers kunnen een beoordeling geven zodat de tevredenheid duidelijk is.
Voor de feitelijke distributie maakt men gebruik van bestaande mechanismes zoals o.a. het GGk en VECOZO. Voor softwareleveranciers wordt het implementeren van nieuwe oplossingen eenvoudiger, de aandacht verschuift van de back-end (berichtenverkeer/gegevenslogistiek) naar de front-end (intentie wet- & regelgeving/gebruikers). Applicaties zijn intuïtief en gebruiksvriendelijk. Effecten als ‘vendor lockin’ worden hiermee tegengegaan.
Gemeenten en aanbieders kunnen wanneer ze ontevreden zijn makkelijk overstappen op een andere leverancier zonder dat het administratieve proces in gevaar komt of gegevens verloren gaan. Ook worden onderhoudskosten bespaard en de administratieve lasten beperkt.
De voornaamste besparing die hier uit voortvloeit heeft met de software distributie en logistiek van systemen over de 390 gemeenten en meer dan 5.000 (zorg)aanbieders te maken. Het betreft vaak dezelfde systemen met iets andere configuraties die meerdere malen uitgerold moet worden (O/T/A/P). Dit is inefficiënt omdat de applicatie in essentie dezelfde is, alleen anders geconfigureerd. De mogelijke besparing bedraagt tussen de € 200 en € 300 miljoen.