Unieke zorgmix in één portaal

26 april, 2016

In de Utrechtse wijk Overvecht wordt ICT ingezet bij de transformatie van de zorg. Uniek is de mix van medische en maatschappelijke zorg in één portaal.

Kwetsbare mensen hebben vaak ook gezondheidsproblematiek. Ingrid Horstik, vanuit de gemeente Utrecht voortrekker van de pilot met sociale buurtteams, weet uit ervaring dat dat in de wijk Overvecht zeker het geval is. ‘Er zijn behoorlijke gezondheidsachterstanden en er is veel multiproblematiek. We wilden daarom een digitaal portaal bouwen waarin verschillende vormen van zorg samenkomen. Met een digitaal portaal kun je de eigen regie van mensen ondersteunen. Er was hier wel al een wijkportaal, Wijkconnect, maar een digitaal portaal waarin gezondheidszorg en maatschappelijke zorg achter een en dezelfde digitale voordeur te vinden zijn, dat bestaat nog nergens.’

Voor de ontwikkeling van het portaal ‘Mijn gezondheid in Overvecht’ is samenwerking gezocht met PAZIO, onderdeel van het UMC Utrecht. PAZIO biedt een digitale infrastructuur waarbinnen je verschillende onlinediensten en patiëntenportalen op een centrale plek kunt aanbieden. Business Development manager Jasper Janssen: ‘Gebruikers loggen in en kunnen dan van diverse diensten gebruikmaken. In het geval van ‘Mijn gezondheid in Overvecht’ kun je bijvoorbeeld een afspraak maken met de huisarts, een buurtevenement opzoeken en chatten met het wijtteam. Sommige functies, zoals Wijkconnect, zijn direct benaderbaar, voor de doktersdiensten log je in met DigiD.’

Het project is toegevoegd aan de Pilotstarter van VNG/KING. Horstik: ‘De mix van medische en maatschappelijke zorg in één oplossing nog een uitzondering. We willen dit delen met andere gemeenten en hopen dat ze met ons mee kunnen denken over inhoudelijke én financieringsvragen. We zijn heel blij met wat er nu staat, maar we zijn er nog lang niet.’

Lees het volledige verhaal op gemeente.nu.